Sala Doświadczania Świata – czym jest?
Sale doświadczania Świata są to specjalnie wyodrębnione pomieszczenia, wyposażone w różnorodne urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Głównym celem organizowania tego typu sal jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców, wzbogacanie doświadczeń oraz miłe spędzanie czasu w atmosferze pełnej relaksu przez osoby z wieloraką niepełnosprawnością. Sala doświadczania świata korzysta z pomocy terapeutycznych. Sale doświadczania świata umożliwiają Integrację sensoryczną. Definicja Snoezelen wywodzi się z Holandii a ukształtowana została przez dwóch młodych mężczyzn, którzy w latach siedemdziesiątych odbywali zastępczą służbę wojskową w ośrodku dla osób niepełnosprawnych w De Hartenberg. Zaangażowali się oni w swoją pracę i postanowili stworzyć tzw. „Namiot Aktywności” inaczej Sala Doświadczania Świata, by w ten sposób umilić czas pacjentom przebywającym w ośrodku rehabilitacyjnym. Istotnym faktem było to, że pacjenci byli znacznie i głęboko upośledzeni umysłowo. Dla tych osób „Namiot Aktywności” – był szczególną ofertą spędzania wolnego czasu. W Sali Doświadczania Świata użyto: dźwięków, światła, balonów, siana. Naokoło zrobiono ściany z płótna namiotowego, a za pomocą czarnej folii, stworzono drogi i korytarze. I tak powstała pierwsza Sala Integracji Sensorycznej. Sala doświadczania świata w ujęciu holenderskim nazwana została SNOEZELEN – oznacza to dwa pojęcia „snufflen” – węszyć, obwąchiwać oraz „dozlen” – „drzemać” być w półśnie, gapić się. Używamy często sprzęt do terapii sensorycznej. Tak więc głównym celem terapii jest poznanie i doświadczanie świata przez zmysły. Dodatkowym wyposażeniem Sali Doświadczania Świata jest tablica świetlna lub prysznic świetlny. Kolumna wodna oraz basen podświetlany w sali doświadczania świata pełni rolę pobudzenia dodatkowych bodźców.
Zajęcia w Sali doświadczania świata
skierowane są do: osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami i deficytami:
- upośledzeniem umysłowym,
- mózgowym porażeniem dziecięcym,
- autyzmem,
- zespołem Downa,
- chorobą psychiczną,
- zaburzeniami mowy na tle nerwicowym,
- osoby z demencją.
Dzięki takiej terapii w sali doświadczania świata Snoezelen osoby z niej korzystające na nowo postrzegają świat, bardziej spontanicznie i osobiście, ponieważ sala doświadczania świata to świat przeżyć, w którym dziecko czuje się dobrze, ma swobodę i możliwość wyboru bodźców.
Cele realizowane w Sali Doświadczania Świata Snoezelen podczas stymulacji zmysłów:
Sale Doświadczania Świata, Sklep ze sprzętem rehabilitacyjnym producenta firmy Inbar.
-
Wzrok, Tablice świetlno Dźwiękowe zyskanie poczucia i świadomości światła, ćwiczenie koncentracji na bodźcach wzrokowych, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i kierunkowości spostrzegania, poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowa, usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej, poszerzanie doświadczeń wzrokowych oraz pamięci wzrokowej w Sali Doświadczania Świata Snoezelen np za pomocą Rozgwieżdżonego nieba.
-
Słuch w Sali Doświadczania Świata Snoezelen, ćwiczenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych, poszerzanie zasobu doświadczeń słuchowych, zmniejszanie lęku przed nowymi dźwiękami, rozwijanie pamięci słuchowej, stymulowanie koordynacji słuchowo-ruchowej, słuchowo-wzrokowej, ćwiczenie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i mowy.
-
Stymulacja przedsionkowa, ćwiczenie odpowiedniego napięcia mięśniowego,
rozwijanie poczucia i świadomości ciała w Sali Doświadczania Świata Snoezelen, orientacji w schemacie ciała oraz orientacji w przestrzeni, poprawianie koncentracji uwagi, rozwijanie aktywności. -
Dotyk, poszerzenie doświadczeń i rozwijanie zdolności postrzegania,
poprawa orientacji w schemacie własnego ciała, ćwiczenie zdolności manipulacyjnych, rozwijanie wrażliwości dotykowej, rozwój aktywności ruchowej w Sali Doświadczania Świata. -
Węch, w sali doświadczania świata Snoezelen poszerzanie doświadczeń węchowych, ćwiczenie zdolności kojarzenia zapachu z sytuacją, lokalizacji zapachu, budowanie wyobrażeń i wiedzy na temat otaczającego świata.
-
Smak, rozwijanie percepcji smakowej, nabywanie umiejętności rozróżniania smaków, poszerzanie preferencji smakowych.